Før du starter virksomhed op i Tyskland, skal du gøre dig nogle grundige overvejelser, så du ikke bliver overrasket, når du først er kommet i gang. I din forretningsplan skal du have nogle af følgende aspekter med for understrege din business case:
- Lønforhold: Forskellen mellem det danske og det tyske skattesystem ligger hovedsageligt i, at de sociale ydelser (pensioner og sygesikring) i Danmark betales via skatten, mens man i Tyskland betaler disse via særlige bidrag ud over skatten. Derfor skal du som virksomhedsejer være opmærksom på, at udover den aftalte bruttoløn kommer udgifter til socialsikring. Her kommer der yderligere omkostninger svarende til 22-25%.
- Lejemål: For et tysk erhvervslejemål er der som udgangspunkt kontraktfrihed. Modsat Danmark er det ikke usædvanligt i Tyskland, at der stilles depositum eller kaution. Tyske erhvervslejekontrakter er ofte langvarige (10 – 20 år). Derfor er det en god ide, at der foretages forhandlinger ved lejekontraktindgåelse. Jeg har selv gennemført forhandling med 5 års erhvervskontraktslejeperiode. Udover huslejen kommer der særlige omkostninger kaldet ”Nebenkosten” til el, vand, varme, administration mm. Anvendes tysk ejdomsmægler skal du være opmærksom på, at du som lejer skal betale mægleromkostninger på 1 til 3 måneders husleje. Derfor er det vigtigt, at disse forhold forhandles, inden du går i gang med at finde lejemål.
- Selskabsform: Der findes forskellige måder at etablere sig med virksomhed i Tyskland. Den mest anvendte selskabsform er at stifte et GmbH (svarer til et ApS i Danmark). Dette kræver en startkapital på 25.000 euro. Du kan også etablere fast driftssted i Tyskland, hvis du har medarbejdere, der udelukkende arbejder i Tyskland, f.eks. på Home Office, kørende montører eller teknikker.
- Regnskabsforhold: Ved etablering i Tyskland skal de tyske regnskabskrav og -regler overholdes. Her kan blandet andet nævnes:
- Alle bilag i papirform skal opbevares i Tyskland. Det er kun muligt at lave den elektronisk bogføring i Danmark.
- Dit økonomisystem skal kunne levere filer i et format, således at de tyske skattemyndigheder (Finanzamt) kan udlæse det, hvis de ønsker at foretage revision.
- Opbevaringspligten af bilag er i Tyskland 10 år
- Rådgivning: Uanset hvordan du som virksomhed ønsker at etablere dig i Tyskland, er det en god ide at søge hjælp og rådgivning, så du får det bedste udgangspunkt for at kunne træffe dine beslutninger. Vi har igennem mere end 6 år arbejdet med etablering og drift af virksomhed i Tyskland, så vi har opnået et godt kontaktnetværk, hvor der kan søges rådgivning og sparring, udover den viden vi har.
Går du med tanker om at stifte forretning i Tyskland, kan jeg blandet andet hjælpe med:
- Bankbesøg
- Revision
- Arbejdskontrakter
- Lokation
- Erhvervsforeninger
Vi har gode kontakter, hvad angår ovenstående punkter og hjælper dig gerne hele vejen. Har du behov for hjælp eller sparring omkring dette, så ring eller send os en besked.