Kunde- og medarbejdertilfredshed

Vigtigheden af kundetilfredshed

Vi har gennem mine mere end 30 år på arbejdsmarkedet erfaret, hvad en tilfreds eller utilfreds kunde kan betyde for en virksomhed.  

Vi kender selv betydningen af en god eller dårlig oplevelse i forbindelse med køb af varer og ydelser. Har vi som kunde en oplevelse af, at vi ikke er i centrum, så bliver vores oplevelse også derefter. Det handler især om, at virksomhedens medarbejdere forstår kunderne og deres forskellighed og helt nøjagtig ved, hvad den enkelte kunde efterspørger.  

Når der er styr på ovenstående, kan man sætte sig i kundens sted og forstå, hvad kunden har behov for. Dette er en vigtig faktor, når en virksomhed aktivt arbejder med en kundestrategi. Som virksomhed bør man gøre sig overvejelser om de forskellige kundetyper, deres behov og beslutningsproces, så kunderne vil føle sig i centrum. 

En kundestrategi kan angribes på en enkelt måde. F.eks. kan virksomheden stille kunderne nogle enkle spørgsmål:

  1. Hvor tilfreds er du generelt som kunde hos os? 
  2. Hvorfor handler du lige netop med os?  
  3. Hvad er det vi som virksomhed gør godt?  
  4. Kan vi som virksomhed gøre noget bedre næste gang du skal handle ved os? 
  5. Vil du anbefale os til andre? 

Ved at stille kunderne disse meget enkle spørgsmål, får virksomheden et billede af, hvor tilfreds kunderne er og ikke mindst en forklaring på årsagen til kundes tilfredshed eller utilfredshed. 

Vigtigheden af medarbejdertilfredshed

Et andet vigtigt tilfredshedsparameter er medarbejdertilfredshed, der består af flere elementer: 

  1. Arbejdsglæde
  2. Trivsel
  3. Arbejdsmiljø

Desuden er det vigtigt, at man værdsætter faglige og personlige kompetencer hos medarbejderen. 

Tilfredse medarbejdere og kundetilfredshed går hånd i hånd. En virksomhed der vil højne kundetilfredshed bør starte med medarbejdertilfredsheden.  

Har virksomheden løst interne problemer og skabt et sublimt arbejdsmiljø med tillid mellem ledelse og medarbejdere, er der skabt det rette fundament for at højne kundetilfredsheden.  

Ønsker du sparring omkring kundetilfredshed og medarbejdertilfredshed i netop din virksomhed, er du velkommen til at kontakte os.