Om Christiansen Consulting

Johans opstart:
Da jeg gik med overvejelser om at blive selvstændig, havde jeg brug for at få mine tanker og idéer struktureret.
Samtidig ville jeg gerne blive skarp på, hvad jeg ville tilbyde, og hvordan jeg skulle angribe en forretningsidé.  

Jeg ville væk fra de hjemlige omgivelser og tog i sommerhus på Fanø. Jeg havde en rulle brownpaper med og masser af tusser i forskellige farver. Jeg rullede et 2 meter langt stykke brownpaper ud og begyndte at dele mine tanker op i kategorier: 

  • Hvad kan jeg tilbyde/hvad har jeg af kompetencer?
  • Hvad får kunden ud af mine ydelser?
  • Hvilke muligheder/netværk har jeg, som jeg kan gøre brug af?
  • Hvordan skal jeg markedsføre mig?
  • Hvad har jeg af svagheder, som jeg skal være opmærksom på? 
  • Hvilke trusler står jeg over for?

Herefter gik jeg i gang med at udfylde de forskellige emner. Jeg gik til og fra og kom løbende med nye input og ideer, som blev diskuteret og drøftet med min hustru. 

Min forretningsplan på brownpaper blev startskuddet til at udvikle en forretningsmodel og til at udfærdige en liste over, hvad jeg skulle i gang med som det første. Dette blev begyndelsen til at udarbejde en forretningsstrategi for virksomheden Christiansen Consulting. 

Da ovennævnte var gennemarbejdet, udarbejdede jeg en forretningsplan, der også indeholdte budgetter og finansiering mm. 

Til dig der overvejer at blive selvstændig:
Går du også med tanker om at blive selvstændig, kan du gøre brug af ovenstående øvelse til at få din forretningsplan beskrevet og konkretiseret. En plan skal være simpel og konkret.

Jeg har i min virksomhed haft succes med strategien og har i perioden siden start haft en kundetilgang, der svarer én ny kunde pr. uge – ganske imponerende synes jeg selv. Når et stykke arbejde for en kunde er færdiggjort, spørges kunden, hvor tilfreds vedkommende er med Christiansen Consulting, og her har jeg fået særdeles god feedback – læs mere her.